Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne czerwiec 2017

GRUPA I

1. Z końca świata czy zza ściany, to przyjaciel nasz kochany.

  • Stwarzanie okazji do dostrzegania odmienności i autonomii drugiego człowieka.
  • Budzenie zainteresowania literaturą dla dzieci przez recytowanie wierszy i czytanie opowiadań.
  • Rozwijanie umiejętności ruchowych, cech motorycznych przez zabawy oraz ćwiczenia organizowane i spontaniczne.

2. Coś się skrada, coś szeleści, dżungla sto tajemnic mieści.

  • Rozwijanie mowy i myślenia w toku zabaw i zajęć, kształcenie umiejętności językowych, wzbogacanie słownictwa.
  • Tworzenie okazji do podziwiania otaczającego świata przyrody, tego najbliższego i odległego – egzotycznego.
  • Ćwiczenia ortofoniczne rozwijające mięśnie narządów mowy.
  • Umożliwienie doświadczeń w mówieniu na zadany temat i byciu słuchanym.
  • Wspieranie samodzielnych twórczych działań dzieci.

3. Góry, morze, wieś, jezioro, gdzie rodzice nas zabiorą?

  • Rozwijanie umiejętności ruchowych, cech motorycznych przez zabawy i ćwiczenia organizowane oraz samodzielne.
  • Dostarczenie dzieciom wiedzy o przyrodzie i środowisku społecznym, typach krajobrazów.
  • Stwarzanie sytuacji do bezpośredniego kontaktu z przyrodą jako źródłem marzeń, przeżyć i doznań.
  • Rozwijanie mowy i myślenia przez samodzielne wypowiedzi na temat zbliżających się wakacji.

GRUPA II

1. Z końca świata czy zza ściany, to przyjaciel nasz kochany.

  • Stwarzanie okazji do dostrzegania odmienności i autonomii drugiego człowieka;
  • Doskonalenie tańców, piosenek poznanych podczas zajęć rytmicznych;
  • Budzenie zainteresowania literaturą dla dzieci przez recytowanie wierszy i czytanie opowiadań;
  • Rozwijanie umiejętności ruchowych, cech motorycznych przez zabawy oraz ćwiczenia organizowane i spontaniczne.

2. Coś się skrada, coś szeleści, dżungla sto tajemnic mieści.

  • Rozwijanie mowy i myślenia w toku zabaw i zajęć, kształcenie umiejętności językowych, wzbogacanie słownictwa
  • Rozwijanie postawy badawczej i umiejętności obserwacji oraz budzenie dziecięcej ciekawości w poznawaniu środowiska przyrodniczo-społecznego;
  • Tworzenie okazji do podziwiania otaczającego świata przyrody, tego najbliższego i odległego − egzotycznego;
  • Prowadzenie ćwiczeń ortofonicznych rozwijających mięśnie narządów mowy;
  • Umożliwienie doświadczeń w mówieniu na zadany temat i byciu słuchanym;
  • Wspieranie samodzielnych, twórczych działań dzieci.

3. Góry, morze, wieś, jezioro, gdzie rodzice nas zabiorą?

  • Rozwijanie umiejętności ruchowych, cech motorycznych przez zabawy i ćwiczenia organizowane oraz samorzutne;
  • Dostarczenie dzieciom wiedzy o przyrodzie i środowisku społecznym, typach krajobrazów itp.;
  • Stwarzanie sytuacji do bezpośredniego kontaktu z przyrodą jako źródłem marzeń, przeżyć i doznań;
  • Rozwijanie mowy i myślenia przez samodzielne wypowiedzi na temat zbliżających się wakacji − mówienie o swoich marzeniach;
  • Aranżowanie sytuacji sprzyjających nawiązywaniu życzliwych kontaktów z ludźmi.

GRUPA III, IV

1.Dzień Dziecka

  • Rozwijanie umiejętności uważnego słuchania i zapamiętywania;
  • Budzenie zainteresowania życiem dzieci w innych krajach.
  • Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów.
  • Wyjaśnienie pojęcia prawa i obowiązki dziecka.
  • Zwracanie uwagi na nierówności ekonomiczne panujące pomiędzy ludźmi i zwracanie uwagi, że nie należy się chwalić tym, co się posiada.
  • Śpiewanie znanych piosenek indywidualnie i w grupie.
  • Rozpoznawanie i nazywanie emocji: radość, smutek, złość, zdziwienie, strach, nuda.
  • Budowanie zdań złożonych na określony temat.

2. Wakacje tuż, tuż….

  • Ukazanie piękna i bogactwa polskiej przyrody w różnego typy krainach (morze, jeziora, góry, las, wieś).
  • Uczenie ostrożności zachowania się w nieznanym lub mało znanym środowisku społecznym i przyrodniczym.
  • Zachęcanie dzieci do prowadzenia obserwacji przyrodniczych w czasie wypoczynku wakacyjnego.
  • Uczulanie dzieci na niebezpieczeństwa związane z pobytem:
    – na plaży (kąpiel w wodzie, kąpiel słoneczna, zabawy)
    – w lesie (wspinanie się na drzewa, kontakty z dzikimi zwierzętami, dotykanie nieznanych przedmiotów, zrywanie nieznanych owoców i roślin).
  • Rozwijanie umiejętności obserwowania, porównywania, wyodrębniania cech charakterystycznych dla danego krajobrazu.
  • Przestrzeganie zasady unikania zabaw w miejscach niedozwolonych.

3. Kolory lata.

  • Poszerzanie pola widzenia podczas ćwiczeń.
  • Rozwijanie myślenia logicznego poprzez rozwiązywanie i wymyślanie zagadek.
  • Kształtowanie umiejętności globalnego czytania wyrazów.
  • Kształtowanie pamięci wzrokowej.
  • Rozwijanie umiejętności wyrażania przeżyć i obserwacji w pracy plastycznej.
  • Wdrażanie do estetycznego wykonywania pracy oraz do dbania o porządek podczas pracy.
  • Doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej wyrazów.
  • Określanie miejsca przedmiotów poprzez stosowanie form złożonych z przyimka i rzeczownika, doskonalenie orientacji w przestrzeni. 

4. Do szkoły! (grupa 3)

  • Zachęcanie do prowadzenia obserwacji i wyciągania wniosków na ich podstawie.
  • Rozwijanie zainteresowania szkołą jako nowym środowiskiem; umożliwienie poznania i zaaklimatyzowania się w nowym środowisku.
  • Zachęcanie do zastanawiania się nad tym, co może spotkać dziecko w szkole; tworzenie pozytywnego obrazu szkoły.
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.

4. Moje zwierzątko. (grupa 4)

  • Zachęcanie do prowadzenia obserwacji i wyciągania wniosków na ich podstawie.
  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  • Uświadomienie niebezpieczeństwa wynikającego ze spotkania z nieznajomym zwierzęciem.
  • Poznanie funkcji instytucji niosących pomoc: weterynarz.
  • Odbieranie otaczającego nas świat poprzez różne zmysły.
  • Czytanie globalne wyrazu: łapa.
  • Poznanie znaku graficznego głoski "ł, Ł".
  • Utrwalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej wyrazów.

Edukacja matematyczna:

  • Sprawne przeliczenie w zakresie 10.
  • Rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania podczas próby rozwiązywania prostych zadań tekstowych.
  • Posługiwanie się cyframi 1,2,3,4,5,6,7,8,9.
  • Wprowadzenie wzoru graficznego liczby 10.
  • Kontynuowanie i tworzenie rytmów.
  • Klasyfikowanie przedmiotów według kilku cech jednocześnie.
  • Kształtowanie umiejętności orientacji w schemacie ciała, wskazywanie strony prawej i lewej.
  • Rozwijanie umiejętności różnicowania i nazywania kierunków w przestrzeni i na kartce.
  • Porównywanie liczebności dwóch zbiorów, posługiwanie się zwrotami: o jeden mniej, o jeden więcej, tworzenie zbiorów równolicznych, wskazywanie części wspólnej.
  • Posługiwanie się liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie możliwości.
  • Mierzenie za pomocą wspólnej miary, porównywanie długości przedmiotów.
  • Posługiwanie się pojęciami dotyczącymi wielkości: najmniejszy, mały, większy oraz długości: najkrótszy, krótki, długi, najdłuższy.