Zamierzenia wychowawczo-dydaktyczne styczeń 2018

GRUPA I i II

1. Nowy Rok się właśnie zaczął i z radości wszyscy skaczą.

  • Dostrzeganie występowania zdarzeń czasowych, pór roku, miesięcy,
    zapoznanie dzieci z nazwami.
  • Rozwijanie zdolności dostrzegania i wyodrębniania się rytmów i sekwencji czasowych.
  • Poznawanie utworów literackich o wartościach wychowawczych.
  • Udział w uroczystościach przedszkolnych organizowanych dla wszystkich dzieci.

2. Cały z cegły, ma dwie wieże, w tym zamku kiedyś mieszkali rycerze.

  • Zaspokajanie dziecięcej potrzeby aktywności twórczej.
  • Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.
  • Stwarzanie okazji do wspólnych działań w zabawie.

3. Kocham babcię, kocham dziadka, bycie z nimi to jest gratka.

  • Rozwijanie zdolności mówienia o uczuciach.
  • Wspieranie dzieci w działaniach świadczących o przywiązaniu i miłości do najbliższych.
  • Umożliwienie wykonania własnoręcznie prezentów.
  • Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.

4. Co marzenie, to marzenia, wnet się życie nasze zmienia.

  • Wyrażanie własnych myśli i życzeń.
  • Dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych.
  • Dostrzeganie potrzeb, marzeń innych ludzi.

GRUPA III

1. Nowy rok się właśnie zaczął i z radości wszyscy skaczą.

  • Dostrzeganie powtarzalności pór roku, miesięcy;
  • Spostrzeganie sekwencji czasowych: krótszych i dłuższych (godzin, dni, miesięcy);
  • Zapoznanie dzieci z nazwami miesięcy, pór roku, dni tygodnia;
  • Rozwijanie zdolności dostrzegania i wyodrębniania rytmów i sekwencji czasowych.

2. Cały z cegły, ma dwie wieże, w tym zamku kiedyś mieszkali  rycerze.

  • Zaspokajanie dziecięcej potrzeby aktywności fizycznej;
  • Organizowanie zabaw sprzyjających rozwinięciu się pożądanych cech charakteru:
    cierpliwości, godzenia się z niepowodzeniem;
  • Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem;
  • Ćwiczenie właściwego ustawiania się w pary.

3. Kocham babcię, kocham dziadka, bycie z nimi to jest gratka.

  • Rozwijanie umiejętności mówienia o uczuciach;
  • Wspieranie dzieci w działaniach świadczących o przywiązaniu i miłości do najbliższych;
  • Umożliwienie własnoręcznego wykonania prezentów;
  • Kształcenie umiejętności planowania i realizacji działań związanych z przygotowaniem przyjęcia;
  • Kształcenie odporności emocjonalnej w sytuacjach wystąpień przed widownią;
  • Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem.

4. Co marzenia, to marzenia, wnet się życie nasze zmienia.

  • Doskonalenie umiejętności wyrażania własnych myśli i życzeń;
  • Kształtowanie umiejętności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych;
  • Doskonalenie umiejętności liczenia przedmiotów, dokładania, zabierania,
    ustalania, ile pozostało;
  • Uwrażliwienie na potrzeby i marzenia innych ludzi.

GRUPA IV

1 .Nowy Rok się właśnie zaczął i z radości wszyscy skaczą.

  • Rozwijanie wyobraźni i ekspresji twórczej przez łączenie różnych form jej wyrazu (muzyka, plastyka, taniec);
  • Wdrażanie dzieci do uczenia się na pamięć oraz recytowania utworu literackiego;
  • Kształtowanie umiejętności obserwowania następstwa czasu i jego rytmicznej organizacji – wdrażanie do posługiwania się zegarem i kalendarzem (poprawne posługiwanie się jednostkami czasu);
  • Rozwijanie zdolności dostrzegania i wyodrębniania powtarzających się rytmów i sekwencji;
  • Doskonalenie umiejętności dostrzegania elementów fantastycznych w utworach oraz różnic między światem realnym i fantastycznym;
  • Kształtowanie umiejętności wnioskowania i uogólniania;
  • Usprawnianie narządów artykulacyjnych przez ćwiczenia ortofoniczne;
  • Umożliwienie dzieciom zdobywania pozytywnych doświadczeń związanych z wypowiadaniem się oraz prezentowaniem siebie i swoich prac.

2. Cały z cegły, ma dwie wieże, w tym zamku mieszkali rycerze.

  • Budzenie poczucia przynależności narodowej i patriotyzmu przez zachęcanie dzieci do zdobywania informacji na temat historii własnego kraju oraz wybranych elementów dawnej architektury;
  • Organizowanie sytuacji edukacyjnych wspomagających umiejętność ustalania przebiegu różnych czynności w sytuacjach życiowych (próby planowania pracy w grupie: wyznaczanie celu, planowanie czynności, wykonanie);
  • Rozwijanie w dzieciach zdolności do podejmowania działań w sytuacjach trudnych (problemowych) oraz umiejętności radzenia sobie w nich (godzenie się z porażką);
  • Zaspokajanie dziecięcej potrzeby ruchu i rozwijanie sprawności fizycznej przez uczestniczenie w zabawach ruchowych i zręcznościowych;
  • Wspieranie dzieci w umiejętności rysowania, kodowania i dekodowania informacji.

3. Kocham babcię, kocham dziadka, bycie z nimi to jest gratka.

  • Budzenie poczucia przynależności do rodziny oraz zainteresowania jej historią, wzbudzanie szacunku i przywiązania wobec dziadków;
  • Rozwijanie zdolności porządkowania zdarzeń, posługiwanie się określeniami czasu;
  • Doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem;
  • Zapoznawanie z kulturą i sztuką ludową wybranego regionu Polski;
  • Wspieranie dzieci w liczeniu oraz dodawaniu i odejmowaniu (ustalanie wyniku dodawania i odejmowania w zakresie 10 przez manipulowane przedmiotami);
  • Kształtowanie właściwych postaw oraz kulturalnych zachowań związanych z przygotowywaniem i spożywaniem poczęstunku;
  • Umożliwienie dzieciom zdobywania doświadczeń w występowaniu przed publicznością.

4. O zwierzątkach swych pamiętaj – przytul, nakarm nie od święta.

  • Zapoznanie dzieci z różnymi gatunkami zwierząt żyjącymi w środowisku naturalnym i hodowanymi w domach (uwrażliwienie na ich potrzeby);
  • Tworzenie warunków sprzyjających rozwijaniu sprawności fizycznej dzieci przez uczestniczenie w zabawach ruchowych (kształtowanie postawy, równowagi, doskonalenie umiejętności skoku i podskoku oraz rzutu i chwytu);
  • Rozwijanie umiejętności rozumienia informacji zakodowanych w formie podpisów obok obrazków;
  • Kształtowanie orientacji przestrzennej (poprawne stosowanie wyrażeń przyimkowych);
  • Budzenie w dzieciach zainteresowań czytelniczych, chęci do samodzielnego czytania;
  • Rozwijanie umiejętności odpoczynku i relaksacji przy muzyce.

GRUPA V

1. Skok w Nowy Rok.

  • Kształtowanie umiejętności całościowego czytania nazw dni tygodnia i miesięcy.
  • Wprowadzenie litery "p, P" na podstawie wyrazu parasol, Pola .
  • Poznanie różnych rodzajów kalendarzy i zegarów.
  • Uświadamianie następstwa dni tygodnia, miesięcy, pór roku, lat - uczenie sie tego iż z każdym dniem stajemy się starsi.
  • Wskazywanie charakterystycznych cech miesięcy.
  • Nauka piosenek i pląsów.
  • Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas zabawy w sali oraz na powietrzu.

2. Wszędzie biało.

  • Kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich.
  • Zwracanie uwagi na zmiany zachodzące w środowisku przyrodniczym w związku ze zmianą pory roku.
  • Poznanie warunków życia ludzi i zwierząt w okolicach okołobiegunowych.
  • Wprowadzenie litery "y" na podstawie wyrazu lody .
  • Kształtowanie umiejętności analizy i syntezy słuchowej wyrazów,
    wysłuchiwania głoski „y” w wyrazach, wyszukiwanie litery „y” w tekstach drukowanych.
  • Kształtowanie umiejętności czytania wyrazów złożonych z poznanych liter.
  • Poznanie zmian zachodzących w stanie skupienia wody oraz procesu krążenie wody w przyrodzie.
  • Kształtowanie umiejętności przewidywania wyniku doświadczenia oraz wytłumaczenia go.

3. Babcia i dziadek.

  • Kształtowanie umiejętności logicznego wypowiadania się na określony temat.
  • Wprowadzenie litery "b, B" na podstawie wyrazu balon, Beata.
  • Poznawanie roli jaką odgrywają dziadkowie w życiu rodziny.
  • Opowiadanie o członkach swojej najbliższej rodziny.
  • Wdrażanie do pamiętania o najbliższych przy różnych okazjach, np. Dzień Babci i Dziadka.
  • Formułowanie zasad kulturalnego zachowania wobec starszych osób.
  • Aktywne uczestnictwo w przygotowaniach uroczystości z okazji Dnia Babci i Dziadka.
  • Kształtowanie umiejętności odczytywania instrukcji obrazkowej – kolejność czynności.

4. Zimowe zabawy.

  • Kształtowanie umiejętności całościowego czytania wyrazów złożonych
    z poznanych liter: O, A, L, M, E, T, D, I, K, U, P, Y, B.
  • Poznawanie różnych dyscyplin sportów zimowych, nazywanie ich.
  • Wdrażanie do ubierania się zgodnie z porą roku.
  • Zachęcanie do zabaw na świeżym powietrzu jako warunku zdrowia i odporności.
  • Wdrażanie do udziału w zabawach muzyczno-rytmicznych przy piosenkach znanych dzieciom.
  • Zapamiętanie cech typowych dla zimy.

Edukacja matematyczna:

  • Rozwijanie umiejętności przeliczania oraz porządkowania zbiorów.
  • Rozwijanie umiejętności dodawania podczas zabaw z kostką.
  • Kształtowanie umiejętności odczytywania pełnych godzin na zegarze.
  • Wprowadzenie wzoru graficznego liczby 4, 5. Ćwiczenia w pisaniu cyfr.
  • Kontynuowanie i tworzenie rytmów.
  • Tworzenie zbiorów o wskazanej liczbie elementów.
  • Dodawanie i odejmowanie na konkretach oraz ustalanie wyniku operacji.
  • Określanie liczebności elementów w zbiorze i podporządkowywanie
    odpowiedniej liczby od 1 do 5.
  • Rozwijanie umiejętności klasyfikowania przedmiotów według dwóch i trzech cech.
  • Porównywanie liczebności dwóch zbiorów, posługiwanie sie zwrotami: o jeden mniej,
    o jeden więcej.
  • Posługiwanie sie liczebnikami głównymi i porządkowymi w zakresie możliwości dzieci.